Voordat we beginnen met het behandelen van de lak van uw auto inspecteren we deze op imperfecties. Denk hierbij aan; losse krassen, waskrassen, ingebrande vogelpoep

 

 

Losse krassen:

deze vorm van imperfectie behoeft waarschijnlijk de minste uitleg. Of losse krassen te verwijderen zijn is afhankelijk van de diepte van de kras. Dit kunnen we beoordelen door middel van inspectie en metingen. Vormen van correctie: polijsten, touch-up gevolgd door polijsten of spuitwerkzaamheden

 

Waskrassen/Swirls:

waskrassen worden door autopoetsers/detailers ook wel swirls genoemd. Dit zijn cirkelvormige krassen in het lakoppervlak. Deze worden in de meeste gevallen veroorzaakt door een verkeerde wasmethode en/of verkeerde poetsmethode. Vorm van correctie: polijst werkzaamheden, te beoordelen na inspectie.

 

Hologrammen:

deze lijken op waskrassen/swirls maar zijn een ander vorm van imperfectie. Hologrammen zijn ook cirkelvormige krassen maar dan in banen. Hologrammen zijn het gevolg van een verkeerde polijst methode (machinaal). Vorm van correctie: polijstwerkzaamheden, te beoordelen na inspectie

Steenslag:

een veel voorkomend probleem wat lastig is om geheel te voorkomen. Bij steenslag is een stukje lak verdwenen door de inslag van het steentje. Steenslag komt vaak voor op een motorkap en voorbumper maar ook in mindere mate achter de wielen op zij/achter schermen. Vorm van correctie: touch-up met lak vervolgens vlak schuren/polijsten, of spuitwerkzaamheden. Te beoordelen na inspectie.

 

Ingebrande vogelpoep:

bij traditionele laksystemen komt het helaas steeds vaker voor, het inbranden van vogelpoep. Dit kan al in enkele uren gebeuren i.c.m. direct zonlicht. Het zuur dat in de vogelpoep zit brand door het lakoppervlak met onderstaande schade als gevolg. Vorm van correctie: (ligt aan de mate van inbranding) polijstwerkzaamheden, touch-up met lak vervolgens vlak schuren/polijsten of spuitwerkzaamheden. Te beoordelen na inspectie

 

Parkeerdeuk:

deze vorm van lakimperfectie is altijd te betreuren en is in de meeste gevallen schade die u wordt toegedaan. De vorm van correctie is sterk afhankelijk van de stoort deuk en de plek van de deuk, inspectie is daarom altijd vooraf nodig. Vorm van correctie: uitdeuken/re-stylen.